Pyjamadag

door Ilonka Ketzer

In de ogen van de Heer is zondag een rustdag.  Nu vind ik het lastig om me aan deze christelijke moraal te houden omdat ik mijn atheïstische principes niet wil verloochenen, maar soms moeten principes gewoon wijken. Op zondag  heb ik dus regelmatig een pyjamadag.

Vandaag de dag is een  pyjamadag iets anders dan vroeger. Vroeger bestond dat niet. Niemand zat overdag in zijn pyjama. Als het wel gebeurde, dan was je echt ziek en had je al een paar dagen belabberd in bed gelegen. Pas als de koorts zakte mocht je in je pyjama naar beneden.  Zo lag ik vroeger wel eens na een griep in mijn pyjama op de bank. In mijn ene hand een knuffel, want die hoorde nu eenmaal bij het concept pyjama en met mijn andere hand zoog ik op mijn duim. Ondertussen verveelde ik me rot, want er was geen middagtelevisie en een spelletje met mijn broers ontaardde vaak in ruzie. Ik was dan meestal ook vliegensvlug beter, zodat ik weer buiten kon spelen.

Tegenwoordig heb ik geen pyjama, dus eigenlijk is het een pyjamaloze pyjamadag. Maar ja, zonder die duim en die knuffel is er eigenlijk niet veel aan. Dus ga ik meestal maar opruimen en schoonmaken. Uit atheïstisch oogpunt toch wel een mooi rebels gebaar ten opzichte van de christelijke zondagsrust.